Om Fritidsliv med Mentor

Fritidsliv med Mentor er et tilbud i Københavns Kommunes Socialforvaltning, der hjælper unge ud i foreningslivet. Indsatsen skal sikre trivsel og gøre fastholdelsen af udsatte børn i foreningslivet længerevarende og mere bæredygtig.

Målgruppe

Målgruppen er børn i alderen 0-17½ år, samt gravide og småbørnsfamilier. Det kan være psykisk sårbare børn, herunder børn med diagnoser, børn med sociale problemer, kriminalitetstruede m.m. Det er dog centralt, at barnets sociale vanskeligheder ikke må være større, end at de kan håndteres af en frivillig foreningsaktør uden formel socialpædagogisk indsigt, og at barnet kan indgå i et foreningsfællesskab på ordinære vilkår efter de 6 måneder.

Roller og ansvar

Alle fagpersoner (f.eks. pædagoger, sagsbehandlere, kontaktpersoner, boligsociale medarbejdere m.m.) kan via indstillingsskemaet indstille et barn til Fritidsliv med Mentor. Herved bliver man indstiller. Oftest er det en person, der kender barnet godt, og som støtter op om forløbet udenfor foreningstilbuddet, samt har al kontakt til barnet og familien. Fritidsliv med Mentor er ikke en følgeordning, men hjælper selvfølgelig gerne med at undersøge mulighederne.

Fritidsliv med Mentor sender orienteringer omkring hvor langt den unge er i processen, opstartsdato og statusser på forløbet, samt eventuelle udfordringer i foreningstilbuddet til indstilleren.

Barnet starter op i foreningen på lige fod med alle andre børn, og modtager mentorstøtten i 6 måneder. Mentor er et flydende begreb og ikke altid sat op på en bestemt person. Dog er der som oftest én person i foreningen, der bliver klædt på - i form af informationerne på indstillingsskemaet - til at være særligt opmærksom på den unges behov, når den unge er i foreningen. Det vil typisk være en person, der brænder for aktiviteten i den givne forening, og kan f.eks. være en frivillig ildsjæl, holdleder eller lign. Det er altså ikke en person, der arbejder ud fra kommunal og pædagogisk lærdom, men ud fra praktisk erfaring og færdigheder fra et civilsamfundsfællesskab, og som derfor møder barnet på lige fod med alle andre, der er en del af dét fællesskab.

Nogle foreningsaktiviteter er i sig selv en-til-en baseret, hvor mentoren står mere tydeligt frem, mens andre har et hold-fokus, og hvor mentorrollen udspiller sig anderledes. Fælles er, at der i foreningerne er fokus på den gode modtagelse, trivsel og fastholdelse.

Fritidsliv med Mentor kommunikerer med den pågældende forening og indstiller, ikke med den unge og familien. Dertil koordinerer og administrerer de forløbene, samt indhenter opfølgninger løbende.

Vidste du, at…

  • …den generelle stigning af ensomhed blandt unge, kan afhjælpes ved fast deltagelse i foreningslivet.

     
  • …udover kondition og motoriske koordineringsevner, lærer børn og unge en hel række sociale spilleregler ved at være en del af foreningslivet, herunder samarbejde og blive en bedre ven.

     
  • …børn med faste fritidsaktiviteter trives bedst.

     
  • …det er ekstremt vigtigt for børn og unges udvikling at dyrke hobbyer og sport, for det er igennem fysisk aktivitet, at kroppen vokser og udvikler sig normalt.

     
  • …dyrkning af en hobby giver et afkast rent fagligt, og formår man at fordybe sig i det over tid, bliver ens koncentrationsevne større og man får bedre hukommelse.

     
  • …børn bliver mere modige og får større tiltro til sig selv, når de opdager, at de er gode til noget.